top of page

BÄ°YOGRAFÄ°

YILDIZ V. MORAN, OTO-PORTRE, İstanbul, 1955

YILDIZ V. MORAN, OTO-PORTRE, Ä°stanbul, 1955

YILDIZ V. MORAN

 

Yıldız (Vahid) Moran, 24 Temmuz 1932’de Ä°stanbul’da doÄŸdu. 1950-51 yıllarından, yani on sekiz yaşından, 1962 yılına dek fotoÄŸraf çekti. Sayıları 10.000’e yaklaÅŸan ve çok azı basılı bu fotoÄŸraflar, sanatçının ailesi tarafından titizlikle korundu ve arÅŸivlendi.

 

Büyük Türkçe-Ä°ngilizce sözlüÄŸü, 1924 yılında, henüz harf devrimi yapılmamışken Latin alfabesi ile yazan ve yayımlayan Vahid Moran’ın kızlarından biri olan Yıldız Moran, liseyi Robert Koleji’nde okudu. ÇocukluÄŸundan baÅŸlayarak dil konusunda içinde olduÄŸu derinlik, fotoÄŸraflarında daima hissedildi. Sanatı, baÅŸkaları tarafından neredeyse “edebiyatı çiÄŸnemek üzere bir sanat” olarak tarif edildi. Kendisine sorulduÄŸunda ÅŸiirselliÄŸi olan her ÅŸeyin cazibesine kapılarak ilerlediÄŸini anlattı. Bu ÅŸiirsel dil, fotoÄŸraf çekerken dinlediÄŸi ve dinlettiÄŸi plaklara eÅŸlik edecek müzikalitedeydi. Yıldız Moran’ın fotoÄŸrafları sesliydi, çoÄŸu zaman yüksek sesli! Öte yandan fotoÄŸraf çekmeye ressam olma arzusunun peÅŸinden koÅŸarken baÅŸlamıştı; müzik ve ÅŸiirin yanı sıra fotoÄŸrafları resimdi, olabildiÄŸince soyut ve koyu resim. Kendine mahsus “büyük” sözlüÄŸünde her sanatı fotoÄŸrafa tercüme edebilen Moran, bu mecra ile ifade edebilme imkânı buluyor musunuz diye sorulduÄŸunda, yine de “kısmen” yanıtını verdi.

 

Dayısı sanat tarihçisi Mazhar Åževket Ä°pÅŸiroÄŸlu’nun yüreklendirmesi ile Kolej’in son yılında Londra’ya gitti. 1951 yılını orada fotoÄŸrafçılık öÄŸrenerek geçirdi, ilk kaydolduÄŸu Bloomsbury Technical College, daha çok fotoÄŸraf çekildikten sonraki iÅŸlemlere odaklanan bir meslek lisesi idi. Oradan sanatsal ve kavramsal yaklaşımı daha güçlü olan Ealing Technical College’a ve peÅŸinden önce Vogue dergisi fotoÄŸraf departmanını kuran Baron lakablı Adolph de Meyer’in asistanlarının yanında çalıştı, ardından Old Vic tiyatrosunun fotoÄŸrafçısı John Vikers’in yanında asistanlık yaptı. Buralarda portre üzerine uzmanlaÅŸan Yıldız Moran, Türkiye’ye döndükten kısa zaman sonra, 1955 yılında kendi fotoÄŸraf stüdyosunu kurdu. Öte yandan portre çekse de Moran, peyzaj sevdiÄŸini dile getirdi. Belki de bu sayede portrelerini peyzajlar, peyzajlarını portreler gibi fotoÄŸrafladı. CoÄŸrafyadaki bedenselliÄŸi öne çıkardığı kareleri, en çarpıcı eserlerini oluÅŸturdu.

 

Yıldız Moran, Ä°ngiltere’deki ustalarının itirazlarına raÄŸmen “küçük makinası” Rolleiflex ile çalıştı. Daima siyah beyazı tercih etti, buradaki kontrastları, grileri, ışık ve gölgeyi kusursuzca ayarladı. Öte yandan nihayetinde eserlerini kusursuz kılan hiçbir zaman teknik ayarlar olmadı. Sıklıkla “akademik eÄŸitim almış ilk profesyonel kadın fotoÄŸrafçı” olarak tarif edilse de Yıldız Moran teknik beceriyi fotoÄŸrafçının sahip olmak zorunda olduÄŸu bir özellik olarak ifade etti; yalnızca “görmeyen gözleri gördürmek için” bir araç. Onun sözleriyle “esas mesele tekniÄŸin dışında”ydı. Belki de göÄŸüs hizasından biraz aÅŸağıda tutulan Rolleiflex, elindekinin bir “makine” olduÄŸunu, dolayısıyla da iÅŸin “mekanik/teknik/akademik” olduÄŸunu unutturuyordu. Aynı ÅŸekilde ismi “objektif” olan bir yerden bakıldığı için fotoÄŸrafın “objektif” görüntüler yansıttığı kanısından da onu Rolleiflex uzaklaÅŸtırdı: Yıldız ciÄŸerlerinden, karnından görüyordu!

 

Bu olabildiÄŸince “sübjektif” bakışını, 1952 yılında, tam yirmi yaşında iken tek başına çıktığı bir seyahatte Ä°ngiltere, Ä°talya, Ä°spanya, Portekiz, Kuzey Afrika ve Avusturya üzerinde gezdirdi. Avrupa’nın ardından, 1954-1958 arasına yayılan ve Anadolu medeniyetleri üzerine bir belgesel külliyatı oluÅŸturmak amacı ile Mazhar Ä°pÅŸiroÄŸlu ve Sabahattin EyüboÄŸlu’nun başı çektiÄŸi ekip ile Anadolu’yu gezdi.

 

1963 yılında Özdemir Asaf ile evlendi. Dört yıl içinde üç çocuk sahibi oldu. Aynı yıl Özdemir Asaf’ın ÅŸiirlerinden yaptığı bir seçkiyi Ä°ngilizceye çevirip, "TO GO TO" adlı bir kitapta yayımladı. Son fotoÄŸraf sergisini 1970 yılında Ä°stanbul’da açtı. Sonraları yalnızca retrospektif sergilerde yer aldı. FotoÄŸrafçılığı bırakarak, sözlük yazarlığı ve çevirmenlik yapmaya baÅŸladı.

 

1981-87 yılları arasında Özdemir Asaf’ın tüm eserlerini yayıma hazırladı, ÅŸiir ve düzyazılarından Ä°ngilizceye çeviriler yaptı.

 

​1982 yılında Türkiye’de fotoÄŸraf sanatına yaptığı katkılardan dolayı Ä°stanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi, FotoÄŸraf Enstitüsü tarafından Onur ÜyeliÄŸi ile onurlandırıldı.

 

​Yıldız Moran, 15 Nisan 1995’te, ardında fotoÄŸraf tarihimize unutulmayacak fotoÄŸraflar bırakarak bu dünyadan ayrıldı. Aktif fotoÄŸraf yaÅŸamı sadece 12 yıl süren Moran, kendinden sonra gelen kuÅŸaklara örnek olması açısından unutulmaz fotoÄŸraflar, kitaplar, sergiler ile müze koleksiyonlarında yer alan yapıtlarıyla fotoÄŸraf dünyamızda var olmayı sürdürmektedir.

​

​​

​

​

Sergileri:

2024: Photo London 2024, Londra, Ä°ngiltere

2024: 6.Mardin Bienali, Mardin

2023: “Gölgenin Nezaketi” Adas / Galeri Nev, Ä°stanbul,

2022: “Gölgenin Nezaketi” Galeri Nev, Ankara

2022: “Tekrar Dönelim” Kendi Koleksiyonu / Galeri Nev, Ä°stanbul

2022: “O!” Galeri Nev, Ankara

2021-22: “Ben-Sen-Onlar: Sanatçı Kadınların Yüzyılı” MeÅŸher, BeyoÄŸlu, Ä°stanbul
2021-22: “Gözüm Sende Ä°stanbul” Ä°BB Mecidiyeköy Sanat, Ä°stanbul
2021: “Ustalara Saygı” Luca Fine Art, Maslak, Ä°stanbul
2020-21: “Sunum Odası – I” Pilevneli Dolapdere, Ä°stanbul

2018-19: “Yıldız Moran “Bir DaÄŸ Masalı” Ä°stanbul Modern, Istanbul,

2018: “Yıldız Moran FotoÄŸrafları” Heritage, Cenevre, Ä°sviçre

2018: “Yıldız Moran FotoÄŸrafları” Cenevre BaÅŸkonsolosluÄŸu, Cenevre, Ä°sviçre

2018: “Zamansız FotoÄŸraflar” AKS, Antalya , Turkey

2017: “Beni Bul” Aksanat, Ä°stanbul

2016: “Zamansız FotoÄŸraflar” FotoIstanbul 2016, Ä°stanbul

2016: “Ä°nsan Ä°nsanı ÇekermiÅŸ” Ä°stanbul Modern, Ä°stanbul

2015: “Sanatçı ve Zamanı” Koleksiyon Sergisi, Ä°stanbul Modern, Ä°stanbul

2014: “Focus: Turkey” Landskrona Center for Contemporary Art, Landskrona, Ä°sveç

2014: “Zamansız FotoÄŸraflar” Kent Müzesi, EskiÅŸehir

2013: “Zamansız FotoÄŸraflar” Pera Müzesi, Ä°stanbul

2012: “In what language shall I tell you my story” Stedelijk Museum Schiedam, Hollanda

2011: “Ä°simsiz” – “Solo” 12th Ä°stanbul Biennial, Ä°stanbul

2008: “Türkiye GerçekliÄŸi” Fotografie Forum Frankfurt, Almanya

2004: “Yıldız Moran’ı Anma” 4. Ankara FotoÄŸraf Günleri, Ankara

1998: “Retrospektif-Vintage”Adam Sanatevi, Ä°stanbul

1970: “Anadolu insanları ve görüntüleri” BeyoÄŸlu Sanat Galerisi, Ä°stanbul

1962: “The Life, People and Landscapes of Turkey” British Council Center, Edinburgh, Ä°skoçya

1960: “Retrospektif” Türk Alman Kültür DerneÄŸi, Ä°stanbul

1957: “Retrospektif” Moderno Salonları, Ä°stanbul

1956: “Retrospektif” Hilton Oteli, Ä°stanbul

1955: “Peysaj: Avrupa ve Türkiye” Sanatsevenler Kulübü, Ankara

1955: “Retrospektif” Stüdyo, Ä°stanbul

1954: “Avrupa FotoÄŸrafları” The Camera Club, Londra, Ä°ngiltere

1954: “Avrupa FotoÄŸrafları” The Camera Club, Londra, Ä°ngiltere

1954: “Avrupa FotoÄŸrafları” The YWCA Central Club, Londra, Ä°ngiltere

1953: “Avrupa FotoÄŸrafları” The Camera Club, Londra, Ä°ngiltere

1953: “Avrupa FotoÄŸrafları” The Camera Club, Londra, Ä°ngiltere

1953: “Avrupa FotoÄŸrafları” Trinity College, Cambridge, Ä°ngiltere

 

Kitapları:

2018: “Yıldız Moran” FotoÄŸraf Sanatçıları Dizisi, Eczacıbaşı

2017: “Beni Bul” Sergi KataloÄŸu, Aksanat

2016: “Zamansız FotoÄŸraflar” FotoIstanbul 2016 Sergi KataloÄŸu, BeÅŸiktaÅŸ Belediyesi

2016: “Ä°nsan Ä°nsanı ÇekermiÅŸ” Sergi KataloÄŸu, Ä°stanbul Modern, Ä°stanbul

2015: “Sanatçı ve Zamanı” Koleksiyon Sergisi KataloÄŸu, Ä°stanbul Modern, Ä°stanbul

2014: “Focus: Turkey - Işığa Dokunan Kadın” Sergi KataloÄŸu, Landskrona Foto

2013: “Zamansız FotoÄŸraflar” Sergi KataloÄŸu, Pera Müzesi Yayınları

2012: “In what language shall I tell you my story” Sergi KataloÄŸu, Stedelijk Museum Schiedam

2011: “Ä°simsiz” – “Solo” 12th Ä°stanbul Biennial Sergi KataloÄŸu, Ä°KSV

2008: “Türkiye GerçekliÄŸi” Sergi KataloÄŸu, Fotografie Forum Frankfurt

1998: “Yıldız Moran FotoÄŸrafçı” Sergi KataloÄŸu, Adam Yayıncılık

1953: “Ä°spanya ve Portekiz Gezi Rehberi” Nicolas Kaye Publishers

 

Sözlükleri:

1995: “Müzik SözlüÄŸü” (tamamlanamadı)

1995: “Moran Büyük Ä°ngilizce-Türkçe Sözlük” (tamamlanamadı)

1989: “A. Vahid Moran Büyük Türkçe-Ä°ngilizce Sözlük” GüncellenmiÅŸ 4.üncü Baskı, Adam Yayımcılık

1987-92: “EÅŸ Anlamlı Sözcükler ve Karşıt Anlamları SözlüÄŸü” Spatyom

1984-87: “Reklam SözlüÄŸü” Cenajans / Grey Advertising

1982-85: “A. Vahid Moran Büyük Türkçe-Ä°ngilizce Sözlük” GeniÅŸletilmiÅŸ 3.üncü Baskı, Adam Yayımcılık

1969-71: “A. Vahid Moran Büyük Türkçe-Ä°ngilizce Sözlük” GüncellenmiÅŸ 2.nci Baskı, Milli EÄŸitim Bakanlığı Yayınları

 

Yayıma Hazırladığı Kitaplar:

1982: Yalnızlık Paylaşılmaz, Özdemir Asaf, Adam Yayımcılık

1982: Bir Kapı Önünde, Özdemir Asaf, Adam Yayımcılık

1983: Benden Sonra Mutluluk, Özdemir Asaf, Adam Yayımcılık

1986: Yuvarlağın KöÅŸeleri, Özdemir Asaf, Adam Yayımcılık

1987: Dün YaÄŸmur YaÄŸacak, Özdemir Asaf, Adam Yayımcılık

1988:’Ça, Özdemir Asaf, Adam Yayımcılık

1995: Reading Zindanı Balladı, Oscar Wilde, Çeviren: Özdemir Asaf, 6 45 Yayınları

 

Yıllıkları:

1973: “Özel Moran Lisesi 1972-73”

1972: “Özel Moran Lisesi 1971-72”

1971: “Robert College 1970-71”

1971: “Özel Moran Lisesi 1970-71”

1970: “Özel Moran Lisesi 1969-70”

 

Çevirileri:

1986: “Lands and People, Volume I, Volume 6, Grolier, Medya Holding

1984-87: Cenajans / Grey, Reklam Tercümanlığı

1983: “Ä°hracat Finansmanı” Türkiye Sinai Kalkınma Bankası

1982: “One Minute Manager” Kenneth Blanchard & Spenser Johnson, Cenajans

1979: “Anadoluda Türkler” Claud Cohen, E Yayınları

1974-81: Rolls-Royce Diesel Engines Türkiye Distribütörü Tarmo Tarım, Tercümanlığı

1970: “Tarih Bilinci” -1 Bölüm- Arnold Toynbee, Milliyet Yayınları

1964: “Corners of the Round” Özdemir Asaf, (henüz yayımlanmadı)

1964: “To Go To” Özdemir Asaf, Yuvarlak Masa Yayınları

 
Nisvan | Tarihe Adını Yazdıran Kadınlar | Yıldız Moran | Kısa | 07:48
​
TRT Belgesel
Eylül 2011 tarihinde yayınlandı. 

 

Nisvan, Türkiye'de Mesleklerin ilk kadın temsilcilerinin hayatları ile baÅŸlayan baÅŸarılı kadınların konu edildiÄŸi biyografik belgeseller serisidir. 

bottom of page