LA VIE, LES GENS ET LE PAYSAGE DE LA TURQUIE de 1954 à 1958
8 MARCH 2018 / 10-14 APRIL 2018
LA VIE, LES GENS ET LE PAYSAGE DE LA TURQUIE de 1954 à 1958
8 MARCH 2018 / 10-14 APRIL 2018
LA VIE, LES GENS ET LE PAYSAGE DE LA TURQUIE de 1954 à 1958
8 MARCH 2018 / 10-14 APRIL 2018

FILTER / FÄ°LTRE, Antalya Turkey 1955
Adriano Pedrosa & Jens Hoffmann
12 Ä°stanbul Bienali KataloÄŸu
Eylül 2011
​
Solo Sunum: Yıldız Moran
​
Adriano Pedrosa (AP):
Yıldız Moran Arun’un fotoÄŸraf kariyeri 1950 ile 1962 yılları arasında, sadece 12 yıl sürdü, ama bu süre içinde sanatçı canlı ve içten bir yapıtlar bütünü yarattı. 1932’de doÄŸan sanatçı, Türkiye’nin bu alanda resmi eÄŸitim gören ilk kadın fotoÄŸrafçısıydı.
Jens Hoffmann (JH): Sanatçının çalışmalarında en çok dikkatimi çeken ÅŸey dolambaçsız güzellikleri ve acımasızlıkları. Gördüklerini süzgeçten geçirmeden fotoÄŸraflamış. ÇoÄŸu fotoÄŸrafı Anadolu’da çekilmiÅŸ. GittiÄŸi çoÄŸu yer, o zamanlar bilinmeyen ve ulaşılamayan yerlerdi. SaÄŸlam bir dünya görüÅŸü olan cesur bir kadındı.
AP: O zamanlar bir kadının fotoÄŸrafçılık yapması uç bir durum olsa da kariyerine tüm kalbiyle baÄŸlandı. Ä°ngiltere’de fotoÄŸraf eÄŸitimi aldıktan sonra Ä°talya, Ä°spanya, Avusturya, Fransa, Monako ve Yunanistan’a fotoÄŸraf çekmek için gitti. Ä°lk kiÅŸisel sergisini 21 yaşındayken Ä°ngiltere’de açtı ve ilk günden tüm yapıtlarını sattı. Türkiye’de aldığı tepkiyse farklıydı. Türkiye’deki ilk sergisini 23 yaşındayken açtı, ama iki yıl boyunca hiçbir yapıtı satılmadı. Kendi fotoÄŸraf stüdyosunu açarak bir yandan o dönemin sanatçılarının portrelerini çekerken bir yandan da kiÅŸisel sanatına devam etti. Stüdyosunda fotoÄŸraflarını sergilemeyi sürdürdü, 1950’lerde Ä°stanbul ve Ankara’da sergiler açtı, ama zaman içinde fotoÄŸrafçılığı bıraktı ve neredeyse tamamen unutuldu. 30 yaşındayken ÅŸair Özdemir Asaf ile evlendi, anne oldu ve fotoÄŸraf sanatına bir daha hiç geri dönmedi. 1982’de, ölümünden on üç yıl önce Ä°stanbul Güzel Sanatlar Akademisi FotoÄŸraf Enstitüsü’ne onur üyesi seçildi.
JH: Bir keresinde, “ÅŸairane olan her ÅŸey fotoÄŸraf konusudur” demiÅŸti. FotoÄŸrafları, gerçek insan ve mekan imgeleriydi. Sokakta sattığı sepet kulelerinin yanında kahvesini yudumlayan adam. Sırtına binecek birini bekleyen, üstüne halı örtülmüÅŸ deve. Harabelerin arasından geçen bir nehrin kenarında duran iki kadın. Çölde oynayan iki keçi. Onun fotoÄŸrafları çoÄŸu zaman Anadolu’daki gündelik yaÅŸamdan kasvetli sahneler gösterir, ama bir yandan da duygusal ve derinden etkileyicidirler.
AP: Evet, evrensel olanı bir anın içinde yakalamakla ilgileniyordu. ÅŸipÅŸak fotoÄŸrafın özelliklerini taşımalarına raÄŸmen, bu çalışmalar dinamik ve kışkırtıcı. Bu fotoÄŸraflar, herkes tarafından bilinmeyen ve onun içten gözlemiyle tanıdık hale gelen bir toplumun portresini çiziyor.
JH: Bu sergide yer alan fotoÄŸraflar uzun yıllardır gün yüzüne çıkmamış fotoÄŸraflar. Yıldız Moran’ın anısına bu fotoÄŸrafların tekrar hayat bulmasına olanak saÄŸlayabilmemizin özel bir durum olduÄŸuna inanıyorum.
Adriano Pedrosa & Jens Hoffmann
Eylül 2011
http://12b.iksv.org/en/sololar.asp?id=10&c=2&show=gorsel
​
​