top of page

ARTICLES

YILDIZ V. MORAN - SELF Y / ÖZ Y, Istanbul, Turkey 1955

YILDIZ V. MORAN, Istanbul, Turkey 1955

Yıldız Moran / Röportaj

Ses Dergisi

25 Haziran 1983

 

Türkiye'nin Ä°lk Kadın FotoÄŸraf Sanatçısı

Yıldız Moran 

 

“Seçilen uÄŸraşın sevilmesi önemlidir. Bu sevginin giderek tutku haline dönüÅŸmesi ise bir ÅŸans. YaÅŸamında bunu aÅŸan, bir baÅŸka tutkusu olan ise ÅŸanslıdan da ötedir...”

 

“YaÅŸamımı sürdürebilmek için para kazanmam gerekliydi. Yılbaşı kartları yapıp satmak, para kazanmamı saÄŸlayabilir diye düÅŸündüm. AnlaÅŸtığım matbaa çok kötü basmıştı kartlarımı. Tam umutsuzluÄŸa düÅŸmüÅŸken, bir arkadaşım Özdemir Asaf’ı önerdi. ‘Hem ÅŸairdir, hem de titiz ve güzel baskılar yapar’ dedi. Ä°ÅŸ konuÅŸmak için Özdemir Asaf’ın matbaasına gittim. Tarihini de verebilirim tanışmamızın; 4 Kasım 1954, saat 11.00 Kelimelerle dile getirmek zor. Duygulu, kibar, hiç görülmemiÅŸ ve bir daha göremeyeceÄŸim bir insandı Özdemir Asaf. Pırıl pırıl bir zekâ, renkli, yepyeni, bambaÅŸka bir dünyaydı o. OlaÄŸanüstü bir insandı kısacası...”

 

Bu sözlerin sahibi, ÅŸair Özdemir Asaf’in eÅŸi ve üç oÄŸlunun annesi Yıldız Moran. Yakin çevresinde bile yalnızca Özdemir Asaf’in eÅŸi olarak tanınan Yıldız Moran’ın fotoÄŸrafçılık yanını pek çok kimse bilmez. O, Ä°ngiltere’de öÄŸrenim gördüÄŸü 12 yıllık tutkusunu, üç oÄŸlu için bir anda silebilmiÅŸ Türkiye’nin ilk kadın fotoÄŸraf sanatçılarından biridir.

 

21 yaşında Cambridge’de ilk sergisini açan sanatçımızı yıllar önce bir kenara ittiÄŸi eski uÄŸraşısı ile okuyucumuza tanıtmak istedik.

​

Kadınların fotoÄŸraf çekmesini bir kenara bırakın, fotoÄŸrafının çekilmesinin bile güç olduÄŸu yıllarda fotoÄŸraf öÄŸrenimi yapmak nereden aklınıza geldi?

​

Sanatla ilgili bir eÄŸitim yapmaktı isteÄŸim. Ama fotoÄŸrafçılığı hiç düÅŸünmüyordum. Birden fotoÄŸrafın iyi bir malzeme olduÄŸunu gördüm ve seçimimi yaptım. 1950 yılında öÄŸrenim görmek üzere Ä°ngiltere’ye gittim. FotoÄŸraf makinesine elimi bile sürmemiÅŸtim. Önce amacı fotoÄŸraf çekiminden sonraki iÅŸleri yapan eleman yetiÅŸtirmek olan bir okula girdim. Genel bilgileri öÄŸrendim ama yeterli görmedim. Daha sonra Ealing Technical College’de öÄŸrenim görmeye baÅŸladım. Bana bir katkısı olmadığını anlayınca Baron’un asistanlarından birinin stüdyosunda çalışmaya baÅŸladım. Okulda öÄŸrendiklerimiz kuramsal kalıyor. Bir stüdyoda, bir konuya nasıl baÅŸlandığını, geliÅŸtiÄŸini, bittiÄŸini, hayata uygulandığını görüyorsunuz. Orada çok ÅŸey öÄŸrendim, güzel deneyimler edindim. ‘Sana öÄŸretebileceÄŸimiz bir ÅŸey kalmadı artık’ dediklerinde ne yapacağımı düÅŸünmeye baÅŸladım. John Vickers’in yanında iki ay çalıştım. 52 yazında Ä°talya’ya gittim. FotoÄŸrafçılık kulübüne üye oldum. Ä°spanya ve Avusturya’yı dolaÅŸtım. Bu arada sergiler açtım. Artık Türkiye’ye dönüp bu iÅŸi profesyonel olarak yapacağıma kanaat getirdim. Stüdyo açıp, peyzaj üzerine çalışmaya baÅŸladım.

​

Sizce fotoğraf nedir, fotoğraf aracılığıyla ne yapmak istıyordunuz?

​

FotoÄŸraf mekanik bir ÅŸey. Makine ile yola çıkıyorsunuz. O denli varlığınızın bir parçası haline getirmelisiniz ki makineyi, konu ile aranızda bir engel oluÅŸturmasın. Bunu gerçekleÅŸtirdikten sonra, seçtiÄŸiniz konunun her zaman ve herkes için bir anlam taşıyacak yönlerini, estetik biçimde yansıtmalısınız. Mesajınız olmalı kısacası.

 

FotoÄŸraf aracılığıyla, hiç deÄŸiÅŸmeyen, evrensel olan ve iÅŸlenen konunun kavramını içeren fotoÄŸrafı çekmek, tek amacımdır.”

 

Mesajdan kastınız nedir?

​

Mesajdan kastım, benim için o konunun kavramıydı. Her ÅŸey benim fotoÄŸraf konum olabilir. ÅžiirselliÄŸi olan her ÅŸey sanat fotoÄŸrafına bir konudur.

 

FotoÄŸraf, tıp fotoÄŸrafıdır, endüstri fotoÄŸraf ıdır, röportajdır, hatıra fotoÄŸrafıdır. ÅžiirselliÄŸi olduÄŸu sürece sanat fotoÄŸrafıdır. Ama, örneÄŸin kedi resmi çekilmekteyse o, benim kedim, ÅŸunun kedisi deÄŸil de, tüm kedilerin kediliÄŸini içermeli o mesajı vermesi için.

​

FotoÄŸrafçılık nedir peki?

​

24 saat düÅŸünülen, yaÅŸanılan, ikinci plana atılamayacak bir konudur fotoÄŸrafçılık. Ä°nsana, hayata özgün, bir aÅŸamanın bir yerini kavramsal olarak dolu, yoÄŸun, ağırlıklı olarak verebilen kiÅŸidir fotoÄŸrafçı.

​

EÄŸitimini görüp, uzun yıllarınızı verdiÄŸiniz fotoÄŸrafçılığı nasıl bıraktınız?

​

Birden 24 saatimi bu konuya mı vereceÄŸim, yoksa daha önemli konular var mı benim için diye düÅŸündüm. Daha önemli ÅŸeyler olduÄŸuna karar verdim ve 12 yıl sonra bıraktım bu iÅŸi.

​

Daha önemli olan ÅŸeyler neydi?

​

EvliliÄŸim ve çocuklar. Özdemir Asaf gibi bir baba bulmuÅŸsa bir insan baÅŸka ne yapabilir. Dört yıl içinde üç çocuk sahibi oldum ve artık tüm 24 saatlerimi çocuklarıma adadım.

​

Bir sanat dergisinde ünlü fotoÄŸraf sanatçılarımızdan birisi fotoÄŸraf sanat deÄŸildir. Küçük heyecanlar sanat olmaz’ diyordu. Sizce fotoÄŸraf sanat mıdır?

​

Küçük heyecanlar sanat olamaz. Büyük heyecan duyulmalı. Bu bir gerçek. Belgeleyici, röportaj fotoÄŸrafı ise konu, söylenen söz geçerli olabilir. Röportaj yapmak için objektif bir görüÅŸten, olayın niteliÄŸine iliÅŸkin bir yargıya varmak lazım.

 

FotoÄŸrafın bir baÅŸka yönü daha var; sübjektif yönü. Gazete röportajı ile ÅŸairi ayıran yön. Kalemi nasıl birçok ÅŸey için kullanabilirseniz, makineyi de öyle. Åžair hangi vezinle, hangi kalıpla ÅŸiir yazmayı seçip, içeriÄŸi dolduracaksa, fotoÄŸrafçı da kendine en uygun fotoÄŸraf makinesini bulmakla yükümlüdür. Her iki dalda da, sonuçta ÅŸiirsellik, estetik yoksa baÅŸarısızdır.

 

Konuya saygılı yaklaşım büyük önem taşır. FotoÄŸraf makinesi objektif bir algılayış biçimi olarak bellendiÄŸinden her fotoÄŸrafın objektif bir görüntü olduÄŸu kanısı yaygındır. Oysa fotoÄŸraf çekileceÄŸi açıdan, çekileceÄŸi andan, çekenin görüÅŸ açısından kaynaklanan nedenle çok da çarpıtılabilir. O zaman çok tehlikeli bir silahtır.

​

Mesleğinizde kadın olmanın yarattığı zorluklar oldu mu?

​

Pratik zorluklar. Yük taşıyacaksınız, hamallık edeceksiniz. Ama yükünüzü asgariye indirmek elinizde. Zorluklar oldu ama benim dışımda ÅŸeylerdi. Anadolu’da dolaşırken garip karşılanıyordum. Ama kadınların fotoÄŸraflarını çekerken de kadın olmam büyük bir avantajdı. Hep izin alarak çektim fotoÄŸrafları. Sözlü ya da yazılı. Kimsenin mahrem yaÅŸamına girmeye hakkımız yok. Ben buna çok dikkat ettim.

​

Ä°yi bir fotoÄŸrafçı olmanın koÅŸulları nelerdir?

​

Öncelikle fotoÄŸraf tekniÄŸini çok iyi bilmeleri gerekir. Onu kusursuz düzeye vardırdıktan ve kendilerine kanıtladıktan sonra olanca güçlerini içeriÄŸe yöneltmeleri gerekir. KiÅŸisel yaklaşımlarını, kendileri için otomatik, olaÄŸan düzeye gelmiÅŸ teknik aracılığıyla yansıtmalılar. Fakat teknik, bir noktada kusursuz olur, aynı oranda ÅŸaÅŸmaz kuralları olan içeriÄŸin ise geliÅŸmesi sonsuzdur. Ve kiÅŸinin fotoÄŸraf çekmediÄŸi zamanlarda çok düÅŸünmesi, geniÅŸ bir görüÅŸ açısı, hayat felsefesi oluÅŸturması mutlak gereklidir.

 

ÇeÅŸitli kültürleri bünyesinde barındıran güneÅŸli, zengin, sanatsal birikimi olan Türkiye’miz, insanlarının yalın olması sebebiyle de fotoÄŸrafçılar için bir cennettir.

​

Dünyaya çıplak gözle bakmakla vizörden bakmak arasında fark var mı?

Hangisi daha güzel?

​

KoÅŸullar farklı. Göze estetik gelen güzel bir manzara ile güzel bir fotoÄŸraf arasında çok büyük fark vardır. Çok güzel bir manzaraya fotoÄŸraf koÅŸulları uyguladığınızda o yoÄŸunluÄŸu veremeyebilirsiniz. Nereyi, niçin çektiÄŸinizi çok iyi bilmelisiniz. Sizi etkileyen bir konu bir baÅŸkasını hiç etkilemeyebilir üstelik.

 

Ses Dergisi, 25. sayı

25 Haziran 1983

​

​

EXTRACTS IN ENGLISH

 

In an interview she gave to Ses magazine in 1983, Yıldız Moran gives the following reply to those who claimed that photography is not an art form.

 

“Small thrills cannot be art. One should feel an overwhelming thrill. That’s reality. This [that photography is not an art form] may be true if the subject is an interview photograph of documentary nature. In order to conduct an interview, one has to reach a conclusion on the nature of the event.

 

There is another side to photography, the subjective side. This side distinguishes the newspaper interview from the poet. You can use your camera in the same versatile way that you use your pen. The photographer is obliged to find the camera most suited for herself, the same way the poet chooses to write poetry with a certain measure, rhyme, and content. In both fields, the result is failure if there is not lyricism or aesthetics.

 

A respectful approach to the subject is of utmost importance. Since the camera is recognized as an objective means of perception, the notion that each photograph is an objective image prevails. Yet, the photograph can be significantly distorted depending on the angle and moment from which it is taken, as well as the perspective of the photographer. Then, it becomes a very dangerous weapon.”

 

As Moran also underlines, photography is “a subject deliberated around the clock, which cannot play second fiddle. A photographer is someone who can convey the place of a stage particular to man or life in a conceptually fulfilling, intense, and weighted manner. “

​

​

© 2015 - 2025 Yıldız V. Moran Archive

bottom of page