LA VIE, LES GENS ET LE PAYSAGE DE LA TURQUIE de 1954 à 1958
8 MARCH 2018 / 10-14 APRIL 2018
LA VIE, LES GENS ET LE PAYSAGE DE LA TURQUIE de 1954 à 1958
8 MARCH 2018 / 10-14 APRIL 2018
LA VIE, LES GENS ET LE PAYSAGE DE LA TURQUIE de 1954 à 1958
8 MARCH 2018 / 10-14 APRIL 2018
THREE / ÜÇ, Didim, Aydin, Turkey 1955
Duygu Ayber
Evrensel Gazetesi
13 Ocak 2014
Yıldız Moran: Zamansız Fotoğraflar
FotoÄŸraf sevdası çok önceleri düÅŸmüÅŸ bilincime. Etkisi altına alıp beni, düÅŸlerimin arasında büyüyen bir sarmaşık gibi... “Ben mi bilemedim acaba deÄŸerini” derken, Yıldız Moran’ın dünyasına kapı aralayan fotoÄŸraflarını gördüm. Åžiir gibi diyorum, evet. Bu satırları yazdırabiliyorsa var elbet bir hikmet demeli. Ben, fotoÄŸraf tutkunu ve iyi bir fotoÄŸrafçı olma hevesindeki kadın, siyah beyaz fotoÄŸrafların arasında kaybettim kendimi. DüÅŸünceler arasında savruldum, bir o yana bir Anadolu’ya...
Kadınların fotoÄŸraf çekmesini bir yana bırakın, fotoÄŸraf çekmenin bile güç olduÄŸu yıllarda bu iÅŸin eÄŸitimini alıp, Ä°talya, Ä°spanya, Avusturya ve Anadolu’yu makinesiyle karış karış dolaÅŸan ilk Türkiyeli kadın fotoÄŸrafçıdır, Yıldız Moran. Bu gezilerinin ardından Türkiye’ye dönmeye karar verdiÄŸinde, Ä°stanbul ve Anadolu’yu dolaşır. Ä°ÅŸte bu gezilerine, fotoÄŸraflarıyla bizleri de adeta konuk eden Moran’ın 8 bin fotoÄŸrafı arasından seçilen yaklaşık 80 tane fotoÄŸrafı Pera Müzesi’nde sergileniyor. Bilinen sınırlı sayıdaki karelerinin dışında ilk kez sergilenen fotoÄŸraflarıyla, Türkiye’nin fotoÄŸraf tarihi içinde tozlanmış bir isim olmasına raÄŸmen ne yazık ki çok da bilinmeyen bu mektepli kadın, izleyiciyle yeniden buluÅŸturuyor birbirinden güzel fotoÄŸraflarını.
YOKSUL KADINLARIN HALLERÄ°
Bir yandan köy düÄŸününde tüm doÄŸallığıyla oynayan yaÅŸlı kadınları, diÄŸer yandan tandır evinde ekmek yoÄŸuran, belli ki yeni gelin olmuÅŸ, genç bir kadını görüyorsunuz. EÄŸmiÅŸ boynunu... Baba evini düÅŸünüyor belki çocukluÄŸunu, erken yitip giden. Belki de öyle yoksul ki, elindeki unla ne kadar ekmek çıkarabileceÄŸini düÅŸünüyor.
Bir öte yana dönüyorsunuz ki, sokak ortasında oturmuÅŸ iki yaÅŸlı çıkıyor karşınıza. Biri kadın. Utangaç halini gizliyor eliyle. Ama hızlı olamamış ki çıplak ayağını fark ediyorsunuz hemen. Anadolu’nun bir baÅŸka mecrasına yol alırken, daha nicesiyle karşılaÅŸmak mümkün. Ve neredeyse her karesinde görebilmek emeÄŸi... Hep yoksulun, emekçinin ve ezilen kadının hayatını öykülemiÅŸ olması, kendi zamanının en has kadınlarından biri olduÄŸunu da gösteriyor. Gerek teknik altyapısı ile ışık oyunları, gerek emekçiden taraf yanı, gerekse sanatsal yönüyle…
Sanatçı hep ışığın peÅŸinden koÅŸmuÅŸ, ışığı kovalamış gibi sanki. Ters ve sert kontrastları kullanmayı çok seviyor. Teknikteki o engin bilgisini kullanarak fotoÄŸrafı; insanın derinliklerine inen, hayatının her anına dokunan birer resim kıvamına dönüÅŸtürdüÄŸünü görüyorsunuz.
“24 saat düÅŸünülen, yaÅŸanılan, ikinci plana atılamayacak bir konudur fotoÄŸrafçılık. Ä°nsana, yaÅŸama özgün, bir aÅŸamanın bir yerini kavramsal olarak dolu, yoÄŸun, ağırlıklı olarak verebilen kiÅŸidir fotoÄŸrafçı.”
Ä°ÅŸte bu satırların sahibi 12 yıllık aktif fotoÄŸrafçılık kariyerini, baÅŸka bir tutkusu için geri plana atan Moran’a içten içe kızmamak elde deÄŸil. Åžair Özdemir Asaf’la evliliÄŸinin ardından, bırakmıştır kısa ama bir o kadar baÅŸarılı fotoÄŸraf kariyerini. Bu tutkusuna neden geri dönmediÄŸi ise bilinmiyor. Ama bilinen ÅŸu ki Yıldız Moran, birinciliÄŸi deÄŸil ilk olmayı tercih etmiÅŸ bir kadın sanatçıdır.
Bir anlamda “retrospektif” niteliÄŸindeki kapsamlı, Moran’ın bu kendine ait iç sesini ortaya koymayı amaçlayan “Zamansız FotoÄŸraflar” adlı sergiyi, 19 Ocak tarihine kadar Suna- Ä°nan Kıraç Vakfı Pera Müzesi’nde izleyebilirsiniz.
YILDIZ MORAN KÄ°MDÄ°R?
Türkiye’de akademik eÄŸitim almış ve profesyonel anlamda çalışmalar yürüten ilk kadın fotoÄŸrafçıdır. 1932 yılında Ä°stanbul’da doÄŸmuÅŸ, 1951’de Robert Kolej’den mezun olmuÅŸtur. Ä°ngiltere’de eÄŸitim almış, Ünlü FotoÄŸrafçı John Vickers’ın öÄŸrencisi olmuÅŸtur. Cambridge’de açtığı ilk kiÅŸisel sergisini Ä°stanbul, Ankara, Londra ve Edinburgh sergileri izlemiÅŸtir. Ahmet Vahid Moran’ın kızı, Özgün Åžair Özdemir Asaf’ın eÅŸidir. Ä°lk sergisini 21 yaşındayken Cambridge’te açmıştır. 1982 yılında Ä°stanbul Güzel Sanatlar Akademisi FotoÄŸraf Enstitüsü Onur Üyesi olmuÅŸ; deÄŸil kadınların, erkeklerin bile rahat dolaÅŸamadığı yerlere giderek, kasabaları köyleri gezmiÅŸ, hayata dair ne varsa görüntülemiÅŸtir. FotoÄŸraflarında ÅŸiirsellik ve estetik, mükemmelliÄŸin sırrı belki de ÅŸu sözlerinde gizlidir: “Åžair hangi vezinle, hangi kalıpla ÅŸiir yazmayı seçip, içeriÄŸi dolduracaksa, fotoÄŸrafçı da kendine en uygun fotoÄŸraf makinesini bulmakla yükümlüdür. Her iki dalda da sonuçta ÅŸiirsellik, estetik yoksa baÅŸarısızdır”.
Duygu Ayber
13 Ocak 2014
​
​