top of page

ARTICLES

​FREE FALL / SERBEST DÜŞÜŞ, Anatolia, Turkey 1956

FREE FALL / SERBEST DÜÅžÜÅž, Afyon, Turkey 1955

Kanat Atkaya

Hürriyet Gazetesi

29 Ekim 2011

​

Bekle Beni Bienal

 

PerÅŸembe günü Ä°stanbul Modern’in bahçesindeki Antrepo 3’ün kapısındayım. Ä°stanbul Kültür ve Sanat Vakfı’ndan eski dostum Görgün Taner ve AyÅŸe Bulutgil’in “Gel Bienal gezeceÄŸiz” çaÄŸrılarına, “Bırakın beni, ben NeÅŸe Banu’cuyum” diye bir müddet dirensem de “Saçmalama!” diye uyarılınca soluÄŸu Tophane’de almışım. Ä°KSV ve Vodafone iÅŸbirliÄŸi neticesinde hazırlanan küçük bir tur atacağız...

 

Antrepo 3 turu öncesinde gezimizi üç boyutlu kılmak için rehber olarak birer tablet bilgisayar veriliyor ‘küçük ama sevimli’ ekibimize.

 

Merak etmeyin, bu sadece bize özel bir durum deÄŸil, Bienal gezerken i-pad isteyenlere herhangi bir ücret talep edilmeksizin aynı hizmet sunuluyor.

 

Aynı uygulamayı cep cihazınıza da (Rahat uyu Steve Jobs abi!) yine ücretsiz indirebiliyorsunuz.

Antrepo 3’ün planı elimizdeki tablet bilgisayarda, dalıyoruz Ä°stanbul Modern’in bahçesine...

Bugüne kadar Bienal atlamışlığım yok ancak bu sene gezmekte gecikmiÅŸim.

Ä°lk görmek istediÄŸim iÅŸ, plaklara olan merakımı bilen ve daha önce hadiseye dahil olan arkadaÅŸlarımın iÅŸaret ettikleri Ä°srailli sanatçı Dani Gal’in ‘Tarihi Plak ArÅŸivi’.

2005’te baÅŸlamış Dani Gal bu plakları toplamaya.

Hangi plakları?

Ä°çeriÄŸi ve haliyle kapakları yakın tarihin önemli siyasi geliÅŸmeleri üstünden okuyan plakları...

Örnekleyelim.

Atatürk’ün 45’liÄŸi de var (Kendi sesiyle Atatürk), Fidel Castro’nun söylevleri de.

Papa Paul VI (Altıncı Papa Paul) plağı da var, Nixon’ın Watergate dürtmesiyle gerçekleÅŸen 8 AÄŸustos 1974 tarihli istifa konuÅŸması da.

‘Altı Gün Savaşı’ temalı plakla ‘bir kraliyet düÄŸünü’nü (Prenses Anne ve Mark Phillips) buluÅŸturan bir çatı.

Tematik plak toplayanlardan değilim; toplasam da ilgi alanım olmazdı ancak kıskanmadım dersem yalan olur.

Yakın siyasi tarihi plak kapaklarından okutmak fikrineyse ancak ÅŸapka çıkartırım.

 

ŞİİR GİBİ FOTOĞRAFLAR

Kısa Bienal turu sırasında en uzun süre demir attığım ikinci alan, Yıldız Moran'ın fotoÄŸraflarının sergilendiÄŸi bölüm oldu.

 

Yıldız Hanım’ın (1932-1995) kısa sayılabilecek bir zaman diliminde, 1950-1962 arasında çektiÄŸi fotoÄŸraflardan kopmak güç oldu.

 

Net, direkt, sade, güçlü fotoÄŸraflar.

Özdemir Asaf’ın eÅŸiydi Yıldız Moran.

Bir tarihte “Åžairane olan her ÅŸey fotoÄŸraf konusudur” demiÅŸ.

Bana kalırsa her fotoÄŸrafı bir ÅŸiir. Hasankeyf veya ‘ÅŸehre gelen sinema’ veya ‘keçiler’, hafızama hepsi nakÅŸoldu.

 

Eylem AladoÄŸan’ın “Ruhunu dinle, kanım her an çekilebilecek demir tetiklerin ÅŸarkısını söylüyor” adlı heykelinin etrafında sadece bir tur atabildim.

 

Neredeyse monoblok olarak nakledilen ve yerleÅŸtirilen, kuÅŸ tüyleri ve dev tüfekleri ahÅŸaptan harmanlayan bu heykeli bir gün barışı simgeleyecek ÅŸekilde Türkiye’nin önemli bir kurumunda, mesela TBMM avlusunda görebilmeyi çok isterdim.

​

Vietnam Savaşı sırasında çekilen, kimilerine göre “Vietnam Savaşı’nı bitiren fotoÄŸraf” olarak bilinen ‘Saygon FotoÄŸrafları’, ‘AteÅŸli Silahla Ölüm’ alanında duruyor.

Kafasına tabancayla ateÅŸ edilerek öldürülen adamın fotoÄŸrafı... Böyle yazınca ne kadar uzak kalıyor gerçekten ve o gerçeklik anını donduran fotoÄŸraftan.

Kareli gömlekli kurban... Kafama, kafamıza nakÅŸolmuÅŸ bir utanç anı.

1968’de Eddie Adams’ın çektiÄŸi ‘Bir Vietkong Tutsağının Sokakta Ä°nfaz EdiliÅŸi’ fotoÄŸrafının öncesi ve sonrası da var.

Tutsağın ölümünden saniyeler önceki hali ve infaz sonrası katilin tabancasını kılıfına yerleÅŸtirme anı.

Yine basit, korkunç ve unutulmaz bir iz Bienal’den...

 

Ä°KÄ° HAFTA DAHA SÜRECEK

Bahsettiklerim, bahsedebildiklerim Bienal’in belki yüzde biri.

13 Kasım’a kadar devam edecek Bienal.

Fırsat yaratabilen kesinlikle kaçırmasın.

Daha geniÅŸ bir tur için önümde iki hafta var, kendi adıma elimden geleni yapacağıma emin olabilirsiniz.

Bekle beni Antrepo 3.

 

Kanat Atkaya

29 Ekim 2011

​

​

© 2015 - 2025 Yıldız V. Moran Archive

bottom of page