LA VIE, LES GENS ET LE PAYSAGE DE LA TURQUIE de 1954 à 1958
8 MARCH 2018 / 10-14 APRIL 2018
LA VIE, LES GENS ET LE PAYSAGE DE LA TURQUIE de 1954 à 1958
8 MARCH 2018 / 10-14 APRIL 2018
LA VIE, LES GENS ET LE PAYSAGE DE LA TURQUIE de 1954 à 1958
8 MARCH 2018 / 10-14 APRIL 2018
ON THE VILLAGE PATH / KÖY YOLUNDA, Antalya, Turkey 1955
Seyit Ali Ak
Erken Cumhuriyet Dönemi Türk FotoÄŸrafı 1923–1960, Remzi Kitapevi
Nisan 2001
Kartpostallı Yaşam
En eski foto muhabirleri, saraydan çıkmayan II. Abdülhamid’in toplumsal geliÅŸmeler hakkında bilgi sahibi olmasını saÄŸlayan fotoÄŸrafçılardır. PadiÅŸah katılamadığı törenleri, eÄŸlenceleri, göremediÄŸi cins atları, yeni binaları, kentleri, tüm toplumsal olayları onların gözüyle görmüÅŸtür. Yıldız Sarayı FotoÄŸraf Albümleri Koleksiyonu otuz beÅŸ bin fotoÄŸraf içermektedir. Albümler, cep kitabı ölçüsünden, eni boyu bir metreye deÄŸin varan ölçülerdedir. Bu bir kapalı devre foto muhabirliÄŸi olup saraya yollanan albümün karşılığı Osmanlı niÅŸanıdır.
Dönemin foto muhabirleri haber nitelikli kartpostalların yaygınlaÅŸması yolunu da açmışlardır. Behzat Üsdiken’in bir araÅŸtırmasına göre 1869 yılında Avusturya’da kullanılmaya baÅŸlanan kartpostal, 1891 yılından sonra tüm Avrupa’da yaygınlık kazanmıştır. Osmanlı Ä°mparatorluÄŸu’nda resimli kartpostal yayıncılığı Max Fruchtermann tarafından 1890’lı yıllarda baÅŸlatılmış, 1915 yılına deÄŸin 2000-2300 kalem çeÅŸitli sayıda kart yayınlanmıştır. Osmanlı Ä°mparatorluÄŸu döneminde diÄŸer yayıncıların çıkardığı kartlarla birlikte çeÅŸit sayısı yaklaşık 6000’i bulmaktadır. 0 yıllarda yayınlanan kartpostallar konularına göre sekiz senden oluÅŸmaktadır. Sultanlar, saraylar, manzaralar, ünlü Osmanlılar, dunya ünlüleri, insan manzaraları, hayvanlar ve toplumsal olaylar. Ebuzziya Tevfik, kitap, dergi ve gazetenin yanı sıra kartpostal yayıncılığı da yapmıştır. Onun, Dünya Ünlüleri Serisi’nin “Almanya Ä°mparatoru II. Wilhelm’in Ä°stanbul’u ziyaretine iliÅŸkin 3 numaralı kartpostalı”nın tarihi 1898’dir. SaptanabildiÄŸi kadarıyla 29 siyah beyaz, 2 de renkli kartpostal basmıştır.
Kartpostalın bir belge ve haberleÅŸme aracı kimliÄŸi kazanması, “kartpostal tanımını geniÅŸletmiÅŸtir. Duygu ve düÅŸünce alışveriÅŸini en kısa yoldan çok net bir biçimde gerçekleÅŸtirmesi, yayın dünyasında sürekli geliÅŸen ve çeÅŸitlenen bir deÄŸer konumuna gelmesine yol açmıştır. Haber fotoÄŸrafları içeren kartpostallar, yüzyıllık zaman diliminde elden ele dolaÅŸan ve aşınmayan bir imge zenginliÄŸine sahiptir.
Kartpostallı yaÅŸam Cumhuriyet dönemi koÅŸulları içinde kendine yeni bir yol açmıştır; o da “fotokart”tır. Matbaada basılmış, fotoÄŸraflı posta kartı yerine karanlık odada basılmış anı kartları yurdun çeÅŸitli köÅŸelerinde yaygın bir uygulama olarak ortaya çıkmıştır. Bunların ilk örneklerinin ulusal savaÅŸ yıllarına iliÅŸkin fotokartlar olduÄŸu söylenebilir. Söz konusu kartlar ya tamamen illüstrasyon ya da bir illüstrasyonun uygun yerlerine savaÅŸ kahramanlarının vesikalık fotoÄŸraflarının, bir zafer töreni sahnesinin yerleÅŸtirilmesiyle oluÅŸturulmuÅŸtur. Vesikalıklar yayınlardan kopyalanmış izlenimi vermektedir. Daha sonraki yıllarda yapılan fotokartların ön yüzünde çeken fotoÄŸrafçının simgesi, yer ve tarih açıklaması vardır. Beyaz boyayla yazılmış gibi görünen söz konusu açıklama siyah beyaz banyolarında görüntü geliÅŸimini durdurucu kimyasal olarak kullanılan hiposülfite banılan kalemle yazılmıştır. Arka yüzlerinde aralarında tipik fotoÄŸrafçı damgaları kullanılmış olanları vardır. Fotokartlara fotoÄŸrafçılığın folklorik ürünleri denilebilir. Öncelikle Anadolu’da dar bir çevre içinde fotoÄŸrafçının ilgisini çeken, yaÅŸamında yeni olan, anmalık her ÅŸey vardır. Ä°stanbul’da önce Othmar Pferschy özellikle yılbaşılar da binlerce basıp dağıttığı imzalı fotokartlarıyla olaya sanat boyutu katmıştır.
Daha sonraki yıllarda Yıldız Moran fotokarta farklı bir sunuÅŸ katarak aynı geleneÄŸi sürdürmüÅŸtür. 1453’ten beri cami olarak kullanılan Ayasofya, Atatürk’ün emri ve Bakanlar Kurulu’nun 24 Kasım 1934 tarihli kararıyla müzeye dönüÅŸtürülmüÅŸ, 1935’te de ziyarete açılmıştır. Othmar’ın, Ayasofya’da kılınan son namazı çekerek fotokart yapması, bu tarihi anı görsel anlamda ölümsüzleÅŸtirmiÅŸ, bir belge olarak elden ele dolaÅŸmasını saÄŸlamıştır. “Tasvir NeÅŸriyatı” / Ziyad Ebüzziya, 1949 yılı Haftalık Takvimi, takvim bölümünü içeren etek parçası koparıldığında geriye Ä°stanbul fotoÄŸraflı kartpostallar kalacak biçimde tasarlanmıştır. Kartpostal sayısı kapakla birlikte otuzdur. Bu, öz ve biçim açısından zengin yurt fotoÄŸrafları, Othmar Pferschy’nindir.
Seyit Ali Ak
Nisan 2001
​
​